søndag 21. november 2010

Mor`s adventskalender:))

 

I år blir det flax i adventskalenderen.... 
Har kjøpt 24 flaxlodd, så mulighetene for gevinst er stoooor hi hi hi.

 

Vi er 3 voksne i hus......  yngste sønnen er 21 så bryr seg lite
om adventkalender, men kan gjerne være med å skrape frem 
en million:))
Det hadde vært noe det..........

 
I gårkveld gikk jeg løs på garderobeskapet i gangen..
- sparklet, pusset og malte det hvitt.
Og mens malingen tørket kom jeg på at jeg hadde et avlangt
brunt fat som jeg kunne bruke til adventstake.

 

Har kjøpt 4 hvite kubbelys og på Nille fant jeg pakker med tall....
Malte fatet hvitt, fyllte det med litt dekorsand siden bunnen var ujevn.
Så fant jeg litt mose og vips en ny adventstake:)

 

Den passet akkurat i vinduskarmen i det vinduet mellom
gang og stue:))

Her i Kr.Sand har det vært litt kuldegrader i det siste, så jeg har prøvd
å lage en ekte islykt....

 

Har to plastformer i to forskjellige str.
Fyllte opp med vann, kongle og mose og satt det i frysen.

 

Et døgn i frysen og så....................Ja, det er et slit å få isen
hel og fin ut av formen.
Denne gang lot jeg formen stå på kjøkkenbenken mens jeg var på
jobb noen få timer, så under i varmt vann..
Jeg fikk de hele ut av formen, men de hadde smeltet litt:))

Klippet av noen greiner fra en tuja og satt islyktene på et fat
..........så begynte det å snø:))
Har de utenfor kjøkkenvinduet på et hagebord...

 

Skal være ærlig å si at jeg likte bedre metoden til Ingunn med bloggen
Hun lagde sååå mange fine "islykter" med eggehvite og sukker at jeg
har blitt helt hekta:)) 
På dette glasset prøvde jeg med rød konditorfarge 
i eggehviten, men det ble mer rosa.....så jeg satt oppi et rødt
kubbelys:))
- så har jeg pyntet med decoupage - klippet ut motiv fra en serviett
og limte det på med lacklim ( bare det øverste laget!)
Så limte jeg på litt mose og glitter nederst.

Denne "islykten" kan en jo ha både inne og ute
uten at den smelter..................:))

Nå skal jeg bore nye hull til knottene på garderobeskapet
- så blir det kansje flere innlegg senere i kveld..
 

1 kommentar:

Ingunn sa...

Knallfine lykter, altså !
Både de ekte og de med ordentlig is !
Jeg har også prøvd med på islykter.
De er jo litt mer tidkrevende siden du må fyse i flere omganger, men det blir jo fint :)
Her hvor vi bor er det jo sjelden frost særlig lenge , men forrige vinter var det jo det !
Ha en flott , kreativ uke . Spennende og se hva som dukker opp hos aktive deg :)
Klem fra meg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...