lørdag 13. november 2010

Nymalt spisestue...


Slik så den ut før....... ganske så mørk en krok.
 Har vel tenkt på dette prosjektet i 2 mnd . skal, skal ikke.
 Spisebordet er fra 30 årene og arv etter mine foreldre.
 Det å male spisebordet var jeg ikke i tvil om, for det var mange 
 stygge hakk i det og litt oppfliset...

 - det verste er at jeg husker da jeg gikk i 5 klasse og satt ved
 dette bordet og gjorde lekser......og lagde noen av hakkene hi hi hi.
 Vel, nå har jeg altså fikset de :))

 Det jeg var i tvil om var speilet og vinduet..
 Vinduet satt vi inn i august og jeg beiset det med Herdins lakkbeis nr 711.
 - veldig fornøyd da :)
Fikk det av min svoger som hadde det liggende på låven.
 Men nå som jeg er blitt litt mer hektet på hvitt så.........
 ble vinduet hvitt :))
 Speilet hadde jeg tenkt å spraye i krom, men etter noen dager med
 tenking, så ble det hvitt her og.


Mens malingen tørket....og jeg fikk tenkt litt, ja så ble det
 nye trekk til spisestolene :))
 Hadde ei gardinlengde i lin liggende som jeg egentlig skulle
 bruke til forheng ved garderobeskapet på soverommet.... men
 var ikke 100% fornøyd med opphenget - knyttebånd!!
 Klarte ikke se det for meg at det ville bli fint...
 - 1 sløyfe er jo fin, men 7...hmm, nei det blir for dillete for meg.
 Men nå er den saken ute av verden :))


Sjenken under vinduet var i flammebjerk og kjøpt på Fretex :))
 - smal elegant sak for min lille spisestue.

 

Den sjenken jeg hadde på motsatt side flyttet jeg ut i yttergangen..
 - og da måtte jeg finne noe nytt til spisestuen :))
-noe smalt og litt høyt....
 Hadde en smal reol i kjelleren, men jeg hadde lyst på noe
 med skap.....så i går gikk turen til bruktbutikken her i Vågsbygd.

Der fant jeg dette skapet med skuff.... 190 kr :))
 Jeg sto bare å tenkte.......er det mulig å være så heldig.
Hjem i full fart og malte det hvitt :)

 

Det er 100 cm langt og 82 cm høyt.
 Passet så perfekt at jeg stooooor koser meg nå.



 Poenget med et mindre skap var at jeg ville ha denne gamle
 spisestolen i hjørnet :)
 Den er også fra Fretex og bare 100 kr. 


Mens jeg holdt med maling og flytting av møbler...
 tenkte jeg at det hadde vært fint og praktisk med en benk under
 speilet.. :))
 Kom til å tenke på noen trestokker vi hadde liggende under
 verandaen..... luftet tanken til mannen, og han ut....
 De var ganske våte så her ligger de til tørk ved ovnen :))



 Og jeg som har " det meste" liggende på lur fant frem et 
 Tibetansk lammeskinn i beige og ei tøff pute som skal til benken
 når den blir klar..

 

Traaadaaa......
 Slik ser det ut nå :)) Ble veldig lyst og fint synes jeg..
Fargen har jeg døpt til " white rescue " hi hi...fordi jeg har
 vært syk og ikke hatt ork til å kjøpe maling... så da
 fant jeg frem div. rester i forskjellige glansgrader og blandet
 det godt sammen :)))
 Det ble ca 3 liter ny maling som holdt akkurat til alle møblene
 med 3 strøk.:) 
 
 Mens jeg har sittet her og lagt inn bilder...så har mannen 
 begynt å montere benken :)))
 Så nå skal jeg inn i stua og vaske trestokkene....så legge på skinnet...

 Sjalabais so long :)

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Hei.

Du er bare så utrolig kreativ !!!
Spisestuen er kjempelekker !
Satt og tenkte det samme da jeg
leste innlegget ditt :Er det mulig å
være så heldig ? Mht sjenken.
Så bra at det var akkurat du som
fant den;)
Ser du har det samme problemet som
jeg hadde med tekst som legger seg
oppå bildene.
Jeg gikk tilbake til 2 kolonner
og forandret litt på bredden så
ordnet det seg.
Ønsker deg en fin lørdagskveld
med din handyman ;)
Klem fra Ingunn :)

My home is my Castle - by Kari sa...

Kjempeflott ble det, lyst og lekkert !!!
Kjenner meg igjen med dette å ha ett eller annet liggendes hehe :)
Gleder meg til å se benken..

Klem,Kari

Nita's verden sa...

hei janne sitter å kikker i gjennom gamle innlegg.
du er bare så rååflink.
wow det ble fint. og benken har jeg også tittet på. det ble en helt nye stue. :)
elsker bare alle dine kreative sprell... henter masse inspirasjon hos deg .
klem nita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...