søndag 12. desember 2010

3. adventsøndag...og svigers til middag:))

 

I dag hadde vi besøk av mine svigerforeldre, og da må jeg jo prøve
å imponere litt:)))
Matlaging er noe jeg hverken kan eller liker å holde på med, nei, da foretrekker
jeg heller og røre i malingspannet:))))

Lager selvfølgelig "vanlig" middag, men det å stå på kjøkkenet å mikse 
å dille i timesvis - nei takk!

 

Vel, i dag ble det forrett, hovedrett og desert:)))))
Forrett her i heimen... he he he, ja det var 1. gang i dag - etter å ha
vært gift i 27 år var det kansje på tida med litt forrett hi hi hi.

Spisebordet ble pyntet helt enkelt med greiner fra tujaen i hagen.
Hvitt, grønt og natur.......
Jeg ble litt vell opptatt med forretten, og plutselig kom svigers, så glemte
å ta bilde da maten ble servert..........:(

 

To nye kubbelys med decoupage......... Er visst blitt hekta på å lage kubbelys:)
- godt en kan være fornøyd med seg selv av og til hi hi..
Og svigers ble imponert:))

 

Forretten var:
1 tynn skive spiralloff, litt salat, sitronskive, 6 -7 ræger, 1 bit crabsticks
-  en klump eggerøre og en dashj majones:)

Hovedrett:
Ribbe med surkål og fløtesaus.......

Dessert:
Bringebærgelè med vaniljesaus
og fruktcocktail.

Hvordan gjør JEG det:))
Setter ovnen på 250 gr og legger ribba med svora opp over ei skål i langpanna
med litt vann rundt.
Etter 20 - 25  min. har svora blåst seg opp og begynner å bli sprø, da
skrur jeg ned til 200 gr og den steker videre i ca 2 timer.
Ferdig og perfekt ribbe  med sprø svor:))
Jeg krydrer den med salt, grillkrydder og kyllingkrydder før den går i ovnen.

Jeg lar den hvile mens jeg lager fløtesausen og at potetene blir ferdig kokt.
Så snur jeg den og plukker ut alle bein:)
Da går det som en lek å skjære den opp i flotte serveringstykker:))))
- og svigermor ble igjen imponert:)
Men fløtesausen til svigermor er det ingen som kan lage bedre!!!
- og de første årene måtte jeg ringe å spørre hvordan jeg lager jevning....
Nytter ikke å si til meg " litt mel og litt melk" Jeg må vite antall skjeer:)))
Men nå går det på slumpen her i heimen og:)

Det ble en deilig og vellykket middag, og nå vil jeg ha meg en porsjon til:))

1 kommentar:

Tromsøjente på 39 sa...

Som du har styrt idag :). Kjempefint bord og flink med maten! Det fristet :). Må huske å kjøpe meg hvite lys, så jeg kan prøve kunsten med slike ;)

Ble så glad for deg/dere, at alt gikk bra på kontrollen. Stor klem :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...