mandag 17. januar 2011

Murveggen i kjøkkenet igjen......

 

Har fått en del spørsmål om hvordan jeg lagde denne
murveggen mellom skapene i kjøkkenet.. så skal
prøve å forklare litt:))
( ikke alltid et foto sier mer enn 1000 ord)

Tidligere hadde jeg panel mellom skapene.
Så for at sementen skulle " henge" fast ble det strekt ut
hønsenetting til armering:)

 

Hønsenettingen ble strammet godt opp og skrudd
fast i panelen flere steder.
Så begynte det morsomste:) men også det tyngste, for
det var forferdelig tungt og stå bøyd...
Blandet sementen og " klæsjet" det opp på veggen - ble litt
for vått i starten så holdt på litt før jeg fikk dreisen
på dette:)) og murskjeen er liten, så det tok tid!

 

Det ble lag på lag,( 5cm) ujevnt og " fint"  men samtidig
en glatt vaskbar flate.
Det er noen steder at det er ruflete, og da bruker jeg en
liten børste (neglebørste/tannbørste) om jeg er uheldig
å skvetter på veggen. Fikk testet det i høst da jeg holdt på
med kirsebærsylting:))

Nå er det et 1/2 år siden jeg lagde denne, og den er
knallfin enda:)

 

Men.... det er mulig jeg " jobber" litt forsiktig når jeg
holder på med matlaging for å unngå ekstra
arbeid:))
Har satt opp et stort tinnfat ved komfyren til pryd og nytte:)
- så har jeg litt i bakhodet at - om jeg søler..........
så er det et godt tegn på at jeg har tid til å lage mat også:))
- og ikke bare snekre, male, pusse, drille m.m.:)

Til dere som vil prøve dette kan jeg si at det er
forferdelig tungt og slitsomt, men det er
absoludt verd det!
Det finnes sikkert " fuskemur" å lage med å bruke matt, grå
murmaling over fliser f. eks.
( men det er noe med dette ekte da:))) )

Vel, håper dere skjønte noe?

Nå skal jeg  ned i kjelleren og finne igjen et lite rom:)))
Har planer om å kjøpe meg en vev en av dagene.....
Jeg er jo født " sprø" så hvorfor ikke.

Ha en nydelig dag dere!

8 kommentarer:

Solstrålå sa...

Tusen takk for at du tok deg tid til å forklare fremgangsmåten til muren din!
Jeg har noen gråe fliser jeg ikke vet om jeg liker(kjøpte huset brukt),så jeg lurte på om det gikk ann å gjøre de om til murvegg?
Du er en fantastisk kreativ og oppfinnsom dame!!
Har du litt energi å dele med meg,hi,hi!!??
Elsker bloggen din!!
Goe klem fra Sol

Havfruen sa...

Veggen er knallfin men det aner meg at det ikke var bare, bare å få den på.
Har planer for veggen imellom skapene på kjøkkenet jeg også men det blir trespo:)
Snart turtid på speilblank is!!
Klemmings:)

Lobelia-damen sa...

åååå guuuuuu den er så knalltøff!!! DÅÅÅÅÅÅÅN!!!!!! jeg SKAL ha sånn, jeg SKAL, SKAL, SKAAAAAL!!!!!!!!!!!!

Takk for at du deler :-)

Klem W

Crinoline sa...

Hei og takk for hyggelig hilsen.Veggen er fin og jeg forstår at det var slitsomt arbeid.Mannen la fliser over kjøkkenbenken og jeg fuget....

Ingunn sa...

Flinke , flinke du !
Energisk og kreativ til tusen !
Så flott at du forklarer framgangsmåten.
Synd du ikke kan dele litt av energien også ,
men du trenger den jo selv ;-)
Ser fram til flere av dine prosjekter .
Klem fra Ingunn :-)

Hjertedamas blogg sa...

Har planer om å herme etter veggen din. Har forberdt Gubben på at han må fjerne flisene under skapene på kjøkkenet. tenker jeg skal begynne på det, så fort jeg kommer meg litt til hektene igjen. Er litt små groggy i dag:DDD VEV????? Velkommen i klubben, Finnes mange rimelige på Finn.no. Synd du bor på Sørlandet, for ellers skulle jeg ha kommet å hjulpet deg med å sette den opp:DDDDD Skal bestille ferdig renning nå en av dagene, for å sette i gang med oppsettet i løpet av et par uker. Skal på kurs i slutten av måneden, for å relære det jeg kunne for 30 år siden, for da gikk jeg to år på vevlinje. men siden da har jeg knapt nok skimtet en vev i det fjerne. Jeg fikk tak i en på loppis i høst, og den står klar i stua mi. Jeg har vært en del å vevet før jul på et sted her i nærheten av Moss, men nå i de siste måneden har jeg vært uten bil, og har hatt en del besøk av mitt yngste barnebarn på di dagene jeg brukte å veve. Hva har du tenkt til å veve? hjemme skal jeg starte med filleryer, hos bygdekvinnelaget vever jeg løpere. Raulandsakademiet skal ha kurs i veving av vadmel til sommeren. Høres veldig spennende ut. Ha det godt:DDD klemz

Tino sa...

Så flink du er, kan tenke meg at det var litt av en jobb. Men så ble jo resultatet skikkelig fint også.
Ha en fin kveld videre,
Klem T

Mona/Villa Tverrteigen sa...

Hei Janne..
Her har jeg ikke vært innom før, fant deg via hjertedama sin blogg.
Koselig blogg du har!

For en utrolig tøff vegg da, dette har jeg ikke sett før. Takk for inspirasjonen:)

Ha en fin kveld.
Klemz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...