fredag 27. mai 2011

Serviett på kubbelys:))

 

Sent i gårkveld/natt fikk jeg lyst til å prøve meg igjen på kubbelys med serviett på:)
Dere vet at nå er det hagestue for "alle penga", så jeg lagde dette til Histova mi:)
og pyntet det med et lite kors og blondebånd:)

 

Jeg synes det ble bra - og selvgjort er velgjort hihi:)
Kubbelyset er 10 cm høyt, så mye av servietten ble ikke med.........Men, jeg fikk
et spørsmål om å ha et lynkurs på det å stryke servietter på kubbelys........
........så nå, da jeg skulle legge inn disse bildene tenkte jeg "hvorfor ikke" :o))

 

Du trenger et hvitt kubbelys for når du tar bort 2 av lagene på servietten
blir det siste lage (som du bruker) så tynt at du kan se gjenom det...og hvis lyset
er blått f.eks vil mønsteret på servietten forsvinne.
Så må du ha ei saks og strykejern og selvfølgelig noen lekre servietter:)))

 

Dette kubbelyset er 16 cm høyt og da trenger du en halv serviett:))
av vanlig størrelse...
Jeg legger ned lyset og klipper det til på lengden og bredden, så tar jeg bort
de to bakerste serviettlagene..

 

Ikke lett å ta bilde og stryke lys samtidig:)) men.......jeg legger så på servietten
og stryker forsiktig frem og tilbake.....bruker bare spissen og litt til på strykejernet
og ser etterhvert hvor jeg må stryke litt til..
Altså, du stryker litt, litt og litt:) Det er jo ikke en linduk som skal til pers
så ikke bruk hele lengden på strykejernet og ikke trykk hardt ned eller hold lenge.
Men øvelse gjør sikkert mester i dette tilfellet også:o))

Servietten smelter med en gang, og stivner igjen med en gang:) Første gang jeg prøvde
meg på dette var jeg livredd for å brenne av meg fingrene hi hi, men det er
nesten umulig siden stearinen stivner og blir kald med en gang:)
- så er det bare å rulle rundt etterhvert som servietten henger på.......
Nå kan det hende at det vil komme litt stearin på strykejernet, men det er jo bare 
å tørke av etterpå:o))
Jeg har et eget til disse prosjektene..........så slipper jeg å tenke på å ødelegge
noen klær om jeg må stryke slike ting:)

( men om du får stearin på klær en gang, kan du ta en avis å legge over
så stryke på avisen og da vil stearinen feste seg til avisen)

 

Vel, da ble det så här:)
og da er det fritt frem for om du vil pynte noe mer på det:)
Jeg lagde en del av disse kubbelysene i adventstiden.........og det går helt
greit å brenne disse - servietten tar ikke fyr! men blir stående igjen, så du må
klippe eller rive av kantene etterhvert....

DA ØNSKER JEG DERE ALLE EN RIKTIG FLOTT HELG !!
Her er det høstvær med regn.........eller akkurat nå er det opphold tjo hei:)

6 kommentarer:

Hjertedamas blogg sa...

Kanskje jeg skal begynne å jakte på noen passende servietter. Jeg har liksom aldri prøvd å lage slike lys:DDD Ha en flott helg!! Klemz Grethe

Turid sa...

Så grei du er som holder kurs i en fei! -dettte ser jo kjempe enkelt ut , å så fint du har pynta det - må prøves . Tusen takk!!

Mamsens hus sa...

Hei :)
lyset ble flott.
Jeg bruker stekepapir over servietten, da slipper jeg å få stearin på strykegjernet.
Ha en fin kveld videre.
Klem

Janne i Fagerlia sa...

Vakkert lys. Selv bruker jeg hårføhneren istedet for strykejern når jeg lager lysdekor på denne måten.

MissMette sa...

Hei Janne :)
Så nydelig bilde ღ og så fint
med slike servietter på lys..
blir noe eget :) Jeg har sett
dette en stund nå, men ikke
prøvd dette selv... Kanskje
jeg også må prøve meg på et
par slike flotte kubbelys ღ
Ønsker deg en flott helg,
stor klem fra Mette

Caroline sa...

De serviettlysene er kjempefine,flott nostalgisk bilde du hadde brukt:)
Jeg har og laget endel av de,men nå er lageret tomt,så må visst lage opp en del igjen,hihi...De er så greie å gi bort i venninnegaver og som en liten oppmerksomhet til forskjellige anledninger:)
Så spennende å se utviklingen av utestuen deres,dere er så flinke,med masse pågangsmot og arbeidslyst:)
Ønsker dere en god lørdag!
Klem Caroline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...