onsdag 1. juni 2011

Frøken elegant i lilla:)

 

Anne på Moseplassen har en konkurranse gående om " frøken lilla", så da
tenkte jeg å være med.... Min lilla favoritt i hagen er " Frøken Elegant" som er den
nydeligste Irisen jeg noen gang har sett:))

Jeg har hatt denne i mange år i hagen, men for ca 6 år siden gravde jeg den opp
og delte den.......og plantet litt i hagen på hytta - noe jeg ikke skulle ha gjort
for der ville den ikke bo...

Etter dette har den ikke blomstret så mye, og i år er det kun 1 blomst til nå
som har vist seg..
Men den er et syn der den strutter til værs i all slags vær:)

Husker ikke navnet på denne, men den er dyp lilla - nesten sort og
dufter lakris:))
Forbipasserende stopper opp og sier " her lukter det lakris" hihi:)

Bilde er tatt for noen dager siden, og da var det ikke til å unngå å få litt
vanndråper med:))

Hvis dere vil være med i konkurransen, så ta en titt inn til

HA EN FIN KVELD!!
( Her skal det sys enda flere puter til hagemøblene...etter et besøk hos
Stoff & Stil i dag)


11 kommentarer:

anne - moseplassen sa...

Guri for en flott iris!
Kjempehyggelig at du er med på konkurranse :)

Ps, om irisen ikke blomstrer og vokser så kan det være du har satt den for dypt. Dette ser ut som en Iris Germanica, og de liker å ha litt av rotknollen over jorda slik at den får sol på seg.

Bare Mio sa...

Nydelig, for en vakker frøken!
Lykke til i konkurransen.
Ønsker deg en fin kveld.
Klem fra Mio

krepsemor sa...

Åhhh, den var bare helt nydelig! Og så artig at den lukter lakris =) Håper du finner utav det med den avtagende blomstringen, for det der er en virkelig skatt i hagen!
Lykke til i konkurransen!

dagdrømmeren sa...

Dufter den virkelig lakris? Så morsomt. Jeg vil også ha en iris som dufter slik :) Flott var den! Masse lykke til i konkurransen.
Klem Tonje

Solstrålå sa...

Nå måtte jeg innom Jannemor en tur!
Og her har det skjedd masse siden jeg var her sist!
Har lånt vekk pcn en stund,,,og så har jeg vært litt slakk på bloggefronten.Driver på med plantekasser ute,men ,,,det regner og regner,,,,!Men til helga ,,,kanskje!
Da reiser vi østover i bryllup.
Ønsker deg en herlig lang helg!
Du er en fantastisk kreativ og flott dame!Bloggen din har blitt helt fantastisk!
Har kikket rundt!
Goooe klem fra Sol

Cosmos sa...

Nydelig Iris
Ikke sett den i den fargen før..

Huldra sa...

Utrolig vakker Irisfrøken! Jeg har heller aldri sett denne før. Nydelig farge. Vi deltar forresten med samme "rase". ;)

Mandelhjärta sa...

Ja, hun var elegant! :)
Sjelden farge? Har ikke sett sånn iris før...
Lykke til!

November- symra sa...

Oi, denne var nesten kongelig!Fantastisk!

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Riktig fin farve! Har aldri luktet på Iris-blomster, men så er grunnen til det kanskje at mine Iris blomstrer samtidig og ved siden av sjasminbusken... Den overdøver det meste!
Lykke til i konkurransen!

Christine sa...

Ja du får det te du Janne. Nydelig iris.

Dei 2 irisane eg kjøpte og planta i juni, vil ikkje komma. Derimot komme dei nye rosetrerne våre, både dei billige og dyre rosene.

Får ta meg ein tur på Plantasjen ein dag og høra med utegartneren ka eg ska gjør med irisane, gjelde flere av staudene eg kjøpte o, som ikkje vil komma i det heila tatt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...