torsdag 4. august 2011

Blåveis anno 1976 :o))

 

I dag etter at jeg var ferdig med skapdøra og hønsenettingen har jeg mer eller
mindre sittet i ro før jeg måtte videre til jobb..

Fant frem plantemappen min fra barneskolen..........

 

Klasse 4a/5a og Slettheia skole......
Moro å ha slike gamle ting, og jeg synes den er fin å ha til pynt.

Mitt fulle navn er Janne Kari........og det husker jeg at ble brukt frem til jeg
sluttet i 5 klasse. Etter det fant moren til en klassekamerat ut at
"Janka" var bedre - en forkortelse for begge navnene:)

Nå i voksen alder bruker jeg bare Janne.......i de fleste sammenheng, men navnet
" Janka" hadde jeg da jeg traff mannen som 15 åring........så hele svigerfamilien, venner
og bekjente i Åseral bruker fremdeles det navnet:))
Og noen få bruker Janne Kari...

 

Skikkelig mimredag i dag:))
Husker å ivrige vi var da vi ble sendt av gårde for å finne blomster..
Etter skoletid var vi 2 - 3 stykker som trålte opp og ned i skogen for å samle 
mest mulig forskjellige villblomster.
Da vi kom hjem var det å legge de fint på arket og i press under symaskinen:))

 

Men først måtte vi finne ut hva slags blomst det var..... og da var det 
ikke mye " Google" å lete på:))
Men det gikk nå greit i den tiden også........

Blomsten på bilde over er altså en Blåveis fra 1976.... men nå i kveld, ja
etter 35 år oppdaget jeg at jeg hadde funnet denne 31. april 1976....
Ikke mange som klarer det:)
Jeg lo så tårene trillet her, for i april er det bare 30 dager hihi:)))

 

I samme mappe var det en skjønn liten lyngkvist:o)))
Den lignet jo litt da:)
Den fant jeg 4. mai 1976 og det norske navnet er
Røsslyng står det skrevet:)

 

Da jeg bestemte meg for å sitte i ro litt på den gamle benken med utsikt mot
de " grønne gleder" fant jeg ut at jeg måtte ha et bord til kaffekoppen, og 
helst et som matchet de rustne armlenene:)))

Da var jeg heldig som hadde ei tønne stående på vent.......

 

Men den har bare stått på vent siden tirsdag:))
Vi var på søppelfyllingen med tilhengeren ganske så full.......og der
oppdaget jeg denne flotte tønna øverst i en container.

Jeg ble nesten helt stum....men klarte å hviske til mannen om han 
kunne hente den til meg:))
Tenk at folk kaster slike flotte tønner da..
Et eldre ektepar ved siden hadde sin henger full med søppel, og der oppdaget
jeg et stort Norgesglass og spurte om de virkelig skulle kaste det..
De lo og sa " ja jett om ":)

Ja, men da vil jeg ha dette sa jeg:)) og de ristet bare på hue.......
å tenkte vel " sprø kjerring".
Litt etterhvert prikket han gamle mannen meg på ryggen og lurte på om jeg
ville ha et til, for han hadde visst et til under skrotet sitt:))
Det står Norge på begge, men det ene er veldig smalt oppe - noe jeg ikke
har sett før..
Jeg fikk også ei gammel sort jerngryte av samme person, men den og hva som skal
skje med den for bli i et annet innlegg:)

Pleddet, lyslykta og radioen på bilde lenger oppe her er fra
Netthandelen.no:)))

I kveld har regnet plasket ned og det har de lovet skal skje
i morgen også.......så da blir det vel innedag med rydding og vasking
eller no:))

HA EN FIN FIN KVELD DERE !!
OG TUUUUSEN TAKK FOR ALLE HYGGELIGE KOMMENTARER:)

3 kommentarer:

Hulda sa...

Så fine minner fra skoletida! Nydelige bilder, du komponerer så fint. 4.mai 1976 var jeg 2 måneder gammel. :)

Arlens boblebad sa...

Så kjekt å finne sånne fine minner og ekstra kjekt å kunne ha det stående på pynt.Jeg hadde også tatt med tønnen og norgesglassene:)gøy å komme over slikt!
Klem Linn

Anne sa...

Kan du skjønne at noen kan kvitte seg med sånne fine ting?
Godt du var der og fikk reddet både tønna og norgesglassa!
Jeg har og et sånn glass med smal hals,har blitt fortalt at det er ekstra gammelt,men jeg vet ikke.
Tønna mi står i garasjen uten bunn og brukes til oppbevaring av hageredskaper..
Venter i spenning på ditt nye påfunn..gleder meg..kan det ha noe med maling å gjøre ?
Har faktisk plantemappen min liggende på loftet..den er nok litt eldre enn din.
Nå ble jeg påminnet om at det trengs sårt til en opprydding i alt som er stablet vekk på loftet..kanskje jeg skulle gå i gang .
Ha en fin helg!
klem Anne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...