torsdag 11. august 2011

Hagearbeid........

 

.........Eller håndarbeid som jeg kaller det:))

Slik så dette hjørne i hagen ut i begynnelsen av mai.....Og jeg var mer
enn klar til å fortsette på mitt håndarbeid.

I fjor startet jeg for fullt med å prøve å lage en hage av en tomt som var full
av stein, gamle kvister, forvokste trær og skvallerkål på en meter eller høyere:))
Jeg tok en meter av gangen, og formet hagen til etterhvert.
Da jeg kom til epletreet (skimtes litt oppe til høyre) tenkte jeg at her MÅTTE jeg
ha en platting som er god å ha når en skal ha kaffepausen..
Jeg tegnet og forklarte og mannen snekret:))
Men.........

 

Midt i mai ble det plutselig stor forandring og 
vips, så var hele "leveggen"bak plattingen vekk.........
Jeg hadde småplaner om å sette opp litt vegg foran hekken - til litt dilleting:))
Men før jeg rakk noe som helst hadde naboen en plan......

Hekken var like bred som høy - ca 2 meter, så den "måtte" fjernes..
Dette ble gjort midt i mai..........og frem til i går har det stått slik.....litt graving
ned til fjell har blitt gjort, men det ser jo ikke jeg hihi:))
Det er veggen jeg vil se:o))

 

Etter hekken forsvant ble det VELDIG glant og åpent.... og jeg mistet
lysta helt og fullt til å fortsette.....
Dette er jo i utgangspunktet naboen sitt prosjekt, men vi var enige om å fjerne
hekken for å sette opp en mur i steden.......
Nabotomten ligger en del høyere enn vår, så de skal lage ny og rett plen:)

Med jevne mellomrom har jeg "klaget" til mannen om at jeg har lyst å ut
i hagen å fortsette med mitt " lage hage" prosjekt
 men samtidig er det ingen vits i det - for det er såååå stygt der bak..

Mannen hadde kansje fått nok "hint" for
3 mnd etter - altså i går gikk mannen bak og begynte å forskale:))))
- og naboen kom ut og mente at dette så bra ut......Yess, de er i gang:))
I dag ble stein, sement og armeringsjern "hamstret" inn:)

Jeg fikk et skikkelig kick av den lille forskaligen til mannen (som ses i enden
av plattingen) så i dag bar det ut til Plantasjen.......

 

I går kveld mens mannen snekret med sitt - begynte jeg å lage en gangsti ned til
plenen....
Det er veldig bratt ned dit, så jeg har løpt i skyttelstrafikk med stein på stein for 
å jevne ut litt:)
Men først måtte ugress fjernes som nesten var blitt like høyt som i fjor....
og jord skal helt opp til kantene etterhvert som jeg planter meg nedover.
Fant noen planker under verandaen, som jeg måtte ha til grense mot jorden på
hver side. I dag har det gått med mange bøtter med pukk som siste lag
på stien min:)

På Plantasjen kjøpte jeg lavendel som jeg skal ha på hver side nedover...
Fikk begynt å plante litt i dag før jeg måtte på jobb..
 

Planen min videre er å lage et hjørne med bare hvite blomster/busker..
Dette er ei klaserose som heter " La Paloma " og er visst knallbra mot mye regn:))
Ellers kjøpte jeg hvit syrin ( 3 -5 m) hvit sommerfuglbusk (2m) og en spirea...så i morra
blir det kosearbeid:)) med planting..

Så også at blomsterløkene var kommet i butikken........så nå må jeg begynne
å planlegge hva jeg vil ha opp til våren....:)

Nå skal jeg ha meg en tur rundt til dere å kose meg:))

ØNSKER ALLE EN FIN KVELD !


9 kommentarer:

Tovepia sa...

For ei herlig tulle under her;)
Skal si du har fått gjort mye, og det blir lekkert! Kan tenke meg det blir vakkert med hvite blomster.
Ha en rolig kveld, du må forberede deg til helga:O).. klem fra meg;)

Mine hverdager (Anne) sa...

En herlig hage dere har asså!

Hulda sa...

Skal si du er aktiv og flink, og ikke minst flittig! Tror dette vil bli supert!

Arlens boblebad sa...

Her var det mye inspirasjon å hente!Holder på å planlegge hage på baksiden, så kommer greit med litt innput, fikk veldig lyst på den hvite rosen!
Klem Linn

Caroline sa...

Så spennende dette så ut...Det blir sikkert kjempebra:)
Takk for tipset at blomsterløkene har begynt å komme på hagesentrene,jeg har nemlig en hel del jeg vil sette,hehe;)
Ønsker dere en super helg!
Klem Caroline

Anki sa...

FLott Janne! Det her blir nok en perle i hagen :)

Har også begynt å tenke på løker. Vil jeg eller ikke...

Klem og god helg :)

Anki sa...

FLott Janne! Det her blir nok en perle i hagen :)

Har også begynt å tenke på løker. Vil jeg eller ikke...

Klem og god helg :)

Linda sa...

Hei Janne!
Dette ser ut til å bli en nydelig plass hagen..lykke til med prosjektet videre :)
Nyt helgen, klem fra meg

Turid sa...

Du får det til , ser det ut som..arbeidsledeig er du iallefall ikke....og veldig spennende å følge med på prosjektene dine.
Ei go og iderik helg ønskes deg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...