fredag 1. juni 2012

Vann til pryd og nytte:)

 

Heisann!

Jeg har fyllt opp en ny bolle med vann og pyntet med
 blomster fra hagen - en peon og en azalia.. Denne står ved hagedammen
og der jeg har solsengen..

 

Blomstene holder seg veldig lenge som flyteblomster og det er
sååå koselig og fint å se på.

I bakgrunnen ses hagedammen og i den svømmer det 3 koier rundt:)
I det lille blomsterbedet har jeg plantet litt sivgress som tåler
å bli stående i vann om det skulle bli oversvømmelse her:o)

 

Min første gjest i bollen med vann:)
Vil tro den sto og koste seg med deilig friskt vann...:)

 

I går ble det noen minutter på solsenga sammen med noen interiørblader
og en stor skål med is:)
Dagens gjøremål ble også planlagt da................

 

Den nyttelige delen av vann i hagen er vanning av plantene:)
Nå har Kr.Sand kommune innført vanningsrestriksjoner og vi har kun
lov å vanne annen hver dag på kvelden etter dato og nr. på huset.

Solen gjør sitt til at det blir tørt i blomsterbedene, men vinden er
mye verre......så nå trengs det vann vann vann:)

 

Heldigvis så bor vi i nr.3 og kan vanne på datoer med oddetall........
Vannet i gårkveld som var 31.mai og kan vanne i kveld som er den 1.juni:))

Jeg har ikke så stor hage, men mange blomsterbed her og der.......og da er det
greit med dette selvvanningsystemet som mannen mikset til:))
- et gammelt kamerastativ påmontert ei klemme, så er det bare å sette inn
hageslangen:) og etter en stund flytter jeg det til neste blomsterbed:o)

 

På baksiden av huset er det rekkverket på terrassen/verandaen som
får gjøre nytte for seg:)
Her har jeg festet hageslangen mellom bordene på rekkverket....

Vi har kun lov å bruke en slange, men vi har montert på en kobling på
kranen som fordeler vannet i to slanger, så da går det greit å vanne på to
steder samtidig:o)

 

Dagens gjøremål................
Ja, det blir å luke å luke og prøve å finne igjen det jeg plantet i fjor:))
Bære stein og jord.......
Begynnte i gårkveld på dette prosjektet, og mens jeg holder på så dukker
det nye idèer opp:)

I gårkveld lagde jeg et blomsterbed i enden av denne plattingen ved hjelp av
et hagebord som vegg........:)) i det blomsterbedet plantet jeg et japansk kirsebærtre
som jeg tror vil trives bra her:)

Vel..... i dag har vi sol og skyer og kald vind........så dette blir en
perfekt arbeidstemperatur.....

ØNSKER DERE ALLE EN NYDELIG FREDAG 
OG GOD HELG!!!
 

6 kommentarer:

Anne sa...

Så nydelig med azaliaen og peonen i skålen .
Lite som skal til for å gjøre det lekkert.
Jeg elsker å se bilder fra hagen din..de koselige sitteplassene og alltid har du et eller annet på gang.
Ikke noe sommervarme her heller selv om solen titter fram.
Vaskedag innendørs før det bærer av sted til helgejobbing her.
Fin-fin helg til deg !
klem Anne

Marianne Dragon Waagan sa...

Heisann:)
Så lekre bilder du viser... skålen med vann og blomster er helt nydelig:)
Kjempefin og koselig hage du har:)
Her er det også sur og kald vind med regn og snø i luften. Solen bryter frem innimellom, men med bare et lite blaff...

Kos deg i hagen i helgen:)
Klem Marianne

lavendel mio sa...

Hei
Så nydelige bilder fra din vakre hage!
Skålen med blomster setter prikken over ièn, og så fiiint å hvile øynene på:)
Slike skåler har jeg i hagen også, og så er det så enkelt å skifte ut blomster etter som hagen forandrer seg:)
Her slipper vi å vanne, det snør, sludder, regner og blåser, tenker på fruktrærne våre som står i full blomst, dette kan aldri gå bra;(
Go helg til deg, klem Hanne

Lonni´s verden sa...

Sikke en dejlig have du har.
God fornøjelse med havearbejdet.

God fredag til dig.
Kh Lonni

Tino sa...

Så vakkert med blomstene som flyter, jeg pleier også å lage til en slik.
Koselig uteplass du har! Her er det rundt 10 gr og har regnet både i går kveld og i natt, så vi slipper iallefall å vanne ;-)
En riktig god helg ønskes deg!
Klem T

Janne i Fagerlia sa...

Så koselig hagemiljø! Skulle ønske vi hadde samme vær som deg. Her har vi etter en strålende pinse igjen fått kald nordavind og dårlig vær.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...