onsdag 10. april 2013

Hekling, baking og Amazing iskake:)

 

Hei å hopp:)

Siden sist har det gått i 110 her:))) 
Men det har vært helt frivillig da...Jeg har rett og slett storkosa
meg med ideer, litt baking og hekling:)))

 

Hekling er av det enkle slaget:)) 
Sist søndag heklet jeg en hals til en chilisausflaske og et krydderglass:)
- tok en runde rundt huset og fant noen krokus til krydderglasset og i
chilisausflasken kom det kirsebærgreiner:)

 

Under verandaen fant jeg en liten tue med snøklokker - de sto liksom
der ensomt og forlatt, så de gravde jeg opp:)))
- heklet et trekk til et hapåglass som jeg plantet de oppi:)
Disse står i vinduskarmen på kjøkkenet..

 

Det er blitt veldig koselig på kjøkkenet etter vi pusset opp og jeg fikk
ordnet i alle skap og skuffer:)
Jeg har prøvd meg litt på baking........og når baksten blir knallgod og helt
vellykket, har dette gjort mersmak:))

Mandag laget jeg baguetter på formiddagen......

 

Og tok meg tid til noen minutter i solsteiken:))
- mens jeg satt og tenkte på om jeg skulle prøve meg på brødbakst...

 

-Som tenkt så gjort:)))
Og den fikk stå i fred en hel time og heve seg:)

 

Etter hevingen delte jeg deigen i 3 og la i former og en ny time
til etterheving.....så 45 min i ovnen..
Jeg som aldri har likt å bake er ganske kry av meg selv nå:))))
for brødene ble knallgode de også:)

Tirsdag lagde jeg havreflarn igjen...og prøvde meg på ei
marmorkake:))

 

Litt skakk ble den....og årsaken til det er at når jeg trodde den var
ferdig, så var den ikke det:))
I oppskriften sto det 40 min i ovnen........og da jeg skulle hvelve den
ut av formen så jeg at innmaten begynte å tyte ut:))))
Jeg prøvde å være rask med å snu den igjen og  fikk på noe av innmaten på toppen
og inn i ovnen igjen i 15 min..
Da ble den slik - men denne gang gjennomstekt:))
og veldig god:o))

Etter dette googlet jeg litt......og i alle oppskrifter jeg fant, står
det 50 - 60 min i ovn..men nå har jeg prøvd dette også hi hi hi:)
- og funnet frem en strikkepinne til hvis om det blir mer
kakebakst av denne typen:))

Noe annet jeg har blitt veldig god på er iskake ( osteiskake)
Og den har rett og slett fått navnet Amazing (race) kake for det har blitt
slik at hver onsdag til Amazing Race har vi denne:)

 

I dag ble det en liten vri på formen:))
Jeg pleier å lage denne i en rund form 24 cm, men i dag ble det et hjerte:))

 

Dette er den beste iskaken jeg har smakt og super enkel å lage..
Deler oppskriften om det er en eller to  der ute som ikke har prøvd
eller smakt denne før:))

1/2 pakke havrekjeks
100 g smør
3 dl fløte
1 ts vaniljesukker
3 eggeplommer
1 1/2 dl sukker
1 beger philadelphiaost
3 eggehviter
4 ss jordbærsylt

Smelt smøret og knus kjeksen - bland og trykk dette ut i en form 24 cm
Pisk fløte og vaniljesukker i en bolle.
Rør sammen eggeplommer, sukker og osten i en annen bolle.
Stivpisk eggehviten i en 3. bolle.
Bland alt forsiktig og hell i formen.
Ha ca 4 ss jordbærsylt her og der oppå og dra over med
slikkepotten........skal ikke blandes, bare bli litt marmorert:))
Sett kaken i frysen i 4 timer - og vips så er den ferdig..

 

Denne er bare sykt god!:)
Jeg har over litt bringebærsaus når den skal nytes til Amazing Race:)))
 Jeg tar den opp fra frysen ca 15 min før og har kniven
i varmt vann når jeg skjærer den opp..

ØNSKER DERE ALLE EN NYDELIG KVELD !!
( i morra har de meldt 25 cm med snø her i sør hihii - ikke helt våren enda)
 

9 kommentarer:

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Skikkelig på baker'n du for tiden :)))
Fikk litt dårlig samvittighet nå, det må jeg innrømme !!
Fra 0 husmorpoeng til meg og 1000vis av husmorpoeng til deg...
Jeg bakte mye da barna var små. Boller og horn, langpannekaker som alltid var kjekt å fryse ned. Da hadde mann alltid noe godt til kaffen eller hvis noen helt uanmeldt, stakk innom :)

Det såg fantastisk godt ut alt du har laget, og siden jeg skal ha klubb neste torsdag, så skal jeg kopiere oppskriften på denne kaken din som gav meg vann i munnen :)))
Skal gi deg tilbakemelding når så langt kommer :)

Ønsker deg en super torsdagskveld og god helg i morgen :)
Klem Heidi

Hulda sa...

Den baksten din får jeg helt vann i munnen av å se på. Det ser så fristende ut! Så fine, solfylte bilder du har tatt. Kjempefint med den løsninga til kattematskålene. Det ble fint.

Mette`s verden sa...

Fy søren for ei kreativ dame du er ..og så flink til og få til ting..det er så morsomt og gå inn på bloggen din og se..hvor får du all denne energien fra og alt du lager ..hvor tar du det fra.Jeg var slik når jeg var yngre men nå i det siste så går det mest i strikk og hekling og slikt ,men skal legge gulv i stua bare våren kommer for fult...for i dag så snør det her..lykke til med vidre prosjekter,,stikker innom bloggen din stadig.....klem Mette

Janne i Fagerlia sa...

Her var mye kjekt å lese. Supre hekletrekk - og kaken så himla god ut :)

Bodil sa...

Så mykje godt du har baka :) Eg syns eg kjenner kor god iskaka er. Den må prøvast.

Tildemor sa...

Så flink du er til å bake!

Pg så pent presentert!:)

Stå på og god helg!

Ps; ta en titt på give awayen min da vel!:) Trekning føste solskinnsdag...

Velkommen til Lonni´s Verden sa...

Det er så fine ting du hækler.
Ville ønske det var mig der kunne det.
Ser godt og fristende ud med kagerne og brødet.
God og dejlig dag til dig.
Klem Lonni

Anette sa...

Du er ikke bare kreativ, men tydeligvis en dyktig baker og konditor :) Nam,nam dette så utrolig godt ut.....
Ha en fin helg!
Anette

MarJE sa...

Hei,
Mmmmm...her var det mykje godt og flott. Kreativ dame ser eg som får gjort mykje. Kjekt å sjå.
Ha det fint, frå MarJE.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...