torsdag 13. juni 2013

Kodejakt - og nymalt hus....

 

......... Og denne gang er det ikke et lite fuglehus som er blitt malt - nei, nå
har jeg gått opp 2 -3 hakk og huset vårt er snart ferdigmalt.

Det kom veldig brått på - hadde ingen tanker om å male huset, men da naboen
nevnte at de måtte male "solveggen" tenkte jeg at det burde jo vi også ha gjort, men
.......forsiktig nevnte jeg at jeg hadde lyst å skifte farge når vi først skulle 
til med malingen.

 

Naboen var helt enig:)))
Men hva slags farge hadde jeg tenkt da ?
Jo, jeg tenkte jo på den fineste gråfargen jeg:)) Ikke den som kan
se ut som lilla eller lyseblå på en godværsdag... men en skikkelig GRÅ
som alltid er grå uansett vær:))

Men det å finne den riktige ut fra de bittesmå fargeprøvene er jo ikke enkelt
så jeg og nabofrua tok en kjøretur i området her og jeg ringte på
hos de som hadde perfekt gråfarge på huset, og fikk koden :)))

På bilde over har jeg prøvemalt en liten vegg på hagestua - og studert den
i sol, overskyet og regnvær........og like grå er den:))

 

Vi er såååå fornøyde med fargen!
Koden er: S 6502 -Y eller Cezanne og er fra Nordsjø.
Før male-hus-ideen kom var jeg igang med å male hagemøblene vi 
har på terrassen ved hagedammen - fra mørkeblått til
lysegrått...og du verden så flotte de ble til det mørkegrå huset:))))

Har en vegg igjen å male på huset, men hagestua er ferdig malt og
stolen over her som var sort ble malt lysegrå og kurven med plantene er
malt i samme gråfarge som huset:))

 

Jeg elsker å male, så den siste uke har jeg storkosa meg........bortsett fra
forarbeidet...vi har for mange busker-trær-slyngplanter inntil huset som måtte
fjernes før malekosten kunne dyppes i spannet...
Ved hagedammen står det 4 tujaer som mannen sagde ned......

 

........og vips så ser en hagsetua:)))
Nå må det nevnes at her skal det nye busker-trær-slyngplanter:))))
- men da under full kontroll - ikke la de vokse villt:))

Det er 10 år siden vi skiftet husfarge fra rødt til "hvitt" så egentlig var det
på tide med "forandring fryder":))
Den røde veggen som dukket opp bak buskene skal
bli grå og husveggen til høyre......og etter det blir det garasjen
sin tur til venstre.....

 

Inngangspartiet før - med en malrprøve på den nye fargen ved
siden av døra:)))

 

Har igjen å male døra, sprosser og vindusrammen...tror det blir
lys antikk, da hvitt kan bli for hvitt..
 så tror jeg jaggu jeg må male koblingene til hageslangen også..
Har 2 hageslanger koblet til, med en gul kobling og en knallblå (Biltemafarge)
..og det blir jo litt kræsj :o)))

Ellers så har jeg malt hagestua innvendig siden sist i lys antikk......En
kabeltrommel er også kommet inn der.......og grillkullet, tennveskeflaska har
fått ny drakt, men det skal jeg vise neste gang:))

HA EN SUPERFIN KVELD !!
 

11 kommentarer:

Edny sine puslerier sa...

Heisan! Det var ei flott gråfarge, ja:) Det er mye arbeid å skifte farge på hus, og jeg tenker hele tiden: -neste år skal det bli:) Men det blir ikke i år heller... Men neste år kanskje?

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Guri så fint det ble Janne !!
Grått er jammen hott :)
Hele huset forandrer seg når en skifter farge, og så spennende å se når alt er malt og ferdig.
Du er så flink å pynte å lage det koselig, og jeg gleder meg til å få se når alt står ferdig :)))

Her går det i kjøkken og atter kjøkken :) Heldigvis så går ting på frem med små skritt :)

Klem Heidi

Gunn sa...

Hei på deg
Det var en fin gråfarge, det ble veldig fint.Det blir jo nesten så enn får et nytt hus når fargen blir en annen.
Du er så flink til å se ting som passer sammen.

mille m sa...

Så flott det ble!! Jeg digger grått og skal selv male huset grått i sommer) fin dag til deg)

Caroline sa...

Herlighet så flott det ble!!!
Nydelig gråfarge,passte kjempegodt med grått hos dere:)
Sprekt av deg og nabofruen å kjøre rundt å spør etter koden til gråfargen,hihi;)
Du er riktig effektiv altså!!!
Jeg prøver å manne meg opp til å male lekestuen og leveggen,hehe,det sier vel litt om maleånden min for tiden;)
Ønsker deg en finfin helg!
Klem Caroline

Janne i Fagerlia sa...

Tror dette må være den mest populære husfargen fortiden. Det er mange hus her i nabolaget som har fått nettopp denne fargen. Mye jobb med å male et helt hus, men det er utrolig kjekt med forandring.

Elis lille rede sa...

Knallfin farve, Janne! Ser ut som om dere har fått nye vinduer også ;) Flink du har vært! Ha en riktig god helg!

Klem fra Eli:)

livetsgodesider sa...

Hei. Fin-fin farge. da vi bygde huset vårt for 8 år siden, brukte vi et år på å velge farge. Vi endte i grunnen opp på kirsebærrødt. Men fargen endrer seg for hver gang vi kjøper ny farge, Rett og slett fordi vi ikke tar vare på boksen, og kirsebærrødt er forskjellig fra leverandør til leverandør- så nå er vi på rubinrød. Neste gang blir det sikkert kastanjebrunt, hahaha Men i og med at jeg styrer fargene inne, så har i grunnen Gubben fått lov å bestemme ute :D Ha en flott helg, i ditt flotte hus. hilsen Grethe http://livetsgodesider.wordpress.com

Lithe sa...

Det var en flott farge!
Har lyst til å male hytta slik, men jeg blir nedstemt.... Den må vist forbli rød.
God helg til deg :D

Mellom Himmel og Jordbær sa...

Så utrolig flott det ble, rett og slett lekkert. Og stor forandring, nesten nytt hus :)
Ønsker deg en fin helg!
Anette

-Mia- sa...

Så fint det ble da!! :-) Gøy med forandringer altså! Fin blogg med inspirerende bilder! Ha en god kveld! KLEM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...