lørdag 24. august 2013

Heklet gulvmatte og kurv av dynetrekk:))

 

Hei å go` kveld:))

Nå er jeg inne i ei hekle-av-dynetrekk-dille:)))
Dette er absoludt midt i blinken for utålmodige meg da en passelig
stor fillerye er heklet på få timer:)

 

Jeg river strimler på ca 1 cm og passer på å stoppe ca 1 cm før enden.
Så klipper jeg nytt hakk til returen....og fortsetter slik til det ikke er
mer å rive på:)))
Heklenåla jeg brukte i dag var nr 6, men funker sikkert bra 
med andre også:)
Jeg føler vel at jeg har best grep på nr 5 og nr 6....og så må det
også nevnes at jeg ikke har lært meg å holde heklenåla
riktig enda:))
Jeg holder den som om det skulle vært et skrujern:o)))

Jeg har frem til nå laget store nøster av strimlene.........og når jeg er i gang
med heklingen så bruker jeg for mye tid på å dra ut mer "garn"...
(det går jo så forferdelig fort med heklingen)
Så i dag lyste det fra "lampa" og strimlene ble lagt i kurv, og da
slipper jeg å dra å dra å dra ut mer.....går stille og rolig av
seg selv:))

 

Jeg har tendenser til å tviholde på heklenåla som om jeg var redd
for å miste skruen:))))
Så det går en del kaffe innimellom(stor kopp) for 
å strekke ut fingrene..

Gulvmatta er heklet i vanlige staver.......og til frynser har jeg 
brukt vanlig hyssing..
Klipper 3 lengder som jeg legger dobbelt og trer det gjennom
med en heklenål..

 

Og vips ei ferdig gulvmatte i str. 110 x 58 cm:)
Jeg hadde 2 dynetrekk som var blå på den ene siden
og hvite på den andre og brukte bare blått til denne - 1 helt dynetrekk:)

 

Av det hvite ble det en litt for stor kurv:)))
Planen var å hekle ei kurv til telys..........tror denne rommer
2 - 300 stk:o))) så må nok kjøpe flere ser jeg...

 

Men den kan også brukes på badet til dorullene:)))

Nå er jeg så heldig å ha en knallfin gammel trau lignene kurv
til dorullene, så kjenner jeg meg selv godt, så blir nok
både gulvmatta og denne kurva gitt bort:o))) 

( har ikke noe særlig oppskrift på kurva, men startet med 6
luftmasker og 12 staver i ringen..
Doblet antall staver på de neste 2 - 3 omgangene og økte
litt her og der på de 2 neste..
5 omganger til bunnen.
Så stav i stav på resten (høyden )
Til slutt luftmaskebuer av 6 luftmasker i hver 3. stav..
Men det kunne jeg ha sløyfet da det ble så som så:)) )

Da var det kvelden her i heimen.....:))
HA EN KOS KVELD DERE !!

4 kommentarer:

Lisbet sa...

Flott rye og kurv du har heklet. Kurven ble jo knallfin til do ruller.

Anne sa...

Innom for å ønske deg en fin søndag.
Kjempefin rye og kurven var jo herlig!
Du tryller jo fram ting fortere enn jeg snur meg rundt ..hi..hi..
Alltid like spennende å se alt det fine du lager .

her skal solen nytes i dag etter en lang jobbeperiode.
Klem Anne

Anne sa...

Innom for å ønske deg en fin søndag.
Kjempefin rye og kurven var jo herlig!
Du tryller jo fram ting fortere enn jeg snur meg rundt ..hi..hi..
Alltid like spennende å se alt det fine du lager .

her skal solen nytes i dag etter en lang jobbeperiode.
Klem Anne

Janne i Fagerlia sa...

Så bra at alt var vel med sønnen din. Kan tenke meg det var gode følelser som dominerte på hjemreisen. Det var betryggende å høre at grønnsåpe bli brukt mot infeksjoner også på sykehus. Må innrømme jeg hadde blandede følelser første gang jeg satte foten oppi ei bøtte med grønnsåpevann.

Supre filleryer du produserer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...