søndag 29. desember 2013

Kokosboller...........

 

Hei å hoppsann, da er vi tilbake etter en koselig julefeiring i Åseral...
Vi overnattet på hytta men ellers var vi hos svigerforeldrene
som bor i nærheten..

Vi var også innom svigerinne og svoger en kveld og der fikk
jeg smaken på kokosboller;)



I går googlet jeg etter oppskriften....og endte opp med litt fra hver
av de jeg fant;)
.......og disse ble knallgode, nesten litt farlig gode;))

 

Det er første gang jeg lager slike, så perfekt ble det ikke...:)
Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle få glasuren på hihi...og prøvde
først å dyppe de nedi en skål med smeltet sjokolade...så prøvde
jeg å helle med en skje over....
og til slutt prøvde jeg med en kniv som jeg smurte sjokoladen
rundt med - og det siste ble best resultat:))

Oppdatering
Fikk en hyggelig mail og et superbra tips fra en følger om å
bruke matpensel til å få på glasuren...så det må prøves neste gang:)
Tusen takk May Britt!

 

Her er oppskriften jeg brukte:

4 eggehviter
3 dl sukker
6 gelantinplater
1 pk ritz kjeks

Gelantinplatene legges i kaldt  vann..
Stivpisk eggehvitene og ha i sukkeret litt og litt og litt:)
og pisk enda litt til..
Løs opp gelantinplatene i ca 1/2 dl kokende vann og hell
dette i marengsen.

Sprøyt massen ut på ritzkjeksene.. jeg brukte sprøytepose
og en stor spiss, men funker like bra med en brødpose som en
klipper hull i:)
Så satte jeg brettene litt kaldt en stund.....før jeg lagde glasuren
som var 3 plater kokesjokolade som jeg smeltet
i microovnen:)
Til slutt drysset jeg over litt kokos.....så ble de satt litt kaldt igjen
før vi "kastet" oss over brettet:o))

I noen oppskrifter skal det delfiafett i sjokoladen og i andre
var det brukt litt kaffe og eggeplommer...men jeg brukte
bare sjokolade, og de ble knallgode, så da er jo alt bra;o))

 

Her i Kr.Sand har det vært en "grønn" vinter så langt..Herlig
spør du meg:)
Lille julaften passerte det ei haglskur;) og 
2 regnbuer viste seg over Vågsbygd.........

 

Og her er snøen som falt i fjor på samme dag... usj:)
Begge bildene er tatt fra samme vinkel (fra stua) og på det
nederste er det full kaos vinter her i sør..

Vel vel...vi får bare nyte været og varmegradene (8*+) mens
de er her og kokosbollene:o))

God søndag til dere alle!

10 kommentarer:

Edny sine puslerier sa...

Disse kokosbollene så både gode og proffe ut;) Det med Ritzkjeks har jeg ikke sett før. Nyt resten av juledagene;)

Mona Bøhle sa...

åå de så gode ut, ja kokosboller bare så godt:)Kan tenke meg at de fungerer godt med ritzkjeksene. Jeg liker godt salt og søtt sammen :)

Fru Brekke sa...

De kokosbollene sg herlige ut! Disse må jeg prøve å lage. Høres veldig godt ut med smaken av den salte kjeksen, sammen med den søte toppingen! Alltid spennende å prøve noe nytt!
Ønsker deg en fin søndag:) Nyt de siste dagene i året!

Gunn sa...

Hei på deg
De kokosbollene så nydelige ut, dette må prøves:-)Ha en fortsatt fin søndag

Lisbeth sa...

mmmmm, de så jammen meg gode ut!!
Fikk vann i munnen her nå :)

Janne i Fagerlia sa...

Smakte lignende kokosboller hos min søster i går. Eneste forskjellen er at hun brukte Mariekjeks i bunnen. Dette er virkelig godsaker for slikkmunner.

Hverdagsliv det gode liv sa...

Hei du! Så spennende å lage kokosboller, det skal jeg sannelig prøve, jeg elsker kokosboller :o) Herlig blogg du har! Fant deg gjennom Edny sine puslerier og nå er jeg følger av deg! Gleder meg til å bli bedre kjent med bloggen din :o) Klem fra Nina

Underberget sa...

Åh, de kokosbollene ser farlig gode ut:-)) Her har det blitt mer enn nok kalorier i romjula, men jeg skal huske på oppskrifta di til en annen gang! Ønsker deg en riktig fin nyttårsfeiring i morgen og takk for all inspirasjon du har delt i året som har gått! Klem fra Berit

Lill sa...

Åhhh....det så godt ut
Kansje jeg rekker lage noen etter jobb imåren før gestene kommer..:)

Godt nyttår...gleder meg til å følge deg neste år

klem fra Lill

Guro Eriksen sa...

MMM! De så jo bare kjempedeilige ut! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...