søndag 15. desember 2013

Lefser & flatbrød............

 

Hei å god søndag!

Nå har jeg fått det for meg at jeg vil lære å lage lefser m.m.:)))
....og rett før helga - tenkte jeg høyt på dette:o)))

 

Vi er begge vokst opp med lefser til jul.....og 1. juledag er det
tradisjon med lefse og lutefisk til frokost:)))
Min mor var fra Åseral, og alle mine julefeiringer som barn var
på gården hos bestemor....
Da spiste jeg lefser til nesten alle måltider - med sukker på:o))

Mannen traff jeg i Åseral som 15 åring:).......og etter det har vi alltid
feiret jul i Åseral hos svigers:)
Svigermor sine hjemmebakte lefser er de beste jeg har smakt...

 

Som sagt så tenkte jeg høyt på lefsebaking før helga....og at det hadde vært
knallgøy å prøve... men da trengs det litt forskjellig utstyr..og det
viktigste er en steketakke...som koster litt..

På lørdag fikk jeg beskjed om å gå ut i yttergangen å se...........
Og der sto det en kasse med bilde av ei steketakke på - youuhuuuu:o)))
Mannen og yngstesønn hadde ordnet den "biffen":)))

 

Såååååå gøy dette skal bli:))
Denne kan jo brukes til mange andre ting enn lefser og flatbrød......
men nå er det lefsebaking jeg har satt meg i hode for å prøve:)
Og da trengs det plutselig mer utstyr...

 

Egentlig vet jeg ikke helt hva jeg trenger, men slike kjevler 
skjønner jeg at jeg må ha og en sånn lang pinne:o)))
Så får jeg høre med svigermor til jul om jeg kan få 1 eller 10 lynkurs
i lefsebaking og hva som trengs av utstyr:o)))

 

3. søndag i advent er vi alt kommet til......solen skinner og 
temeraturen holder seg på 8 - 10 varmegrader:))
Har sjekket litt vær og vind fremover og det ser ut til at varmegradene
skal fortsette en uke til.....

HA EN FIN 3. SØNDAG I ADVENT !!

1 kommentar:

Guro Eriksen sa...

Så gøy :)
Lykke til med lefsebakingen. Tipper du får dette til lett som en plett! Det ligger nok i genene dine skal du se ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...