søndag 24. august 2014

Kuvertbrød i leirpotte og litt kjøkken........

 

De siste dagene har jeg oppholdt meg veldig mye i kjøkkenet.....Har ryddet og
sortert, vasket ut av alle skuffer og skap:o))) 
DEILIG:)

I gårkveld ble siste skuff tatt og jeg fikk plutselig lyst til å bake litt:))))
Mannen var på jobb fra tidlig morgen til sene kvelden i går....og når
han kom hjem fikk han nystekte "pottebrød" og blomkålsuppe..

 

Det er alltid litt spennende med meg og baking, - om bolldene blir stekt og
om de vil ut av formene....

Leirpottene lå i vann i ca 1 time, så smurte jeg de med smeltet smør og
fylte ca halve leirpotten med deig... - gikk litt på gefylen i går:o)))

 

Men se så flotte de ble!:)
Enkelte steder måtte jeg hjelpe til med kniv for å få de ut men de ble
iallefall gjenomstekte og knallgode:))

Her er oppskriften om noen har lyst å bake litt:)

10 dl hvetemel
1 pk tørgjær
1 ts salt
2 ss sukker
4 dl vann
og 4 ss olje
Jeg hadde i tillegg oppi litt reven ost og 2 ts oregano..

Elt godt og sett til heving i ca 1 time.
Trill ut 16 boller til pottene og etterhev 30 min.
Pensles med egg..

Stekes på nederste rille ved 200*c i 30 min.

 

På brettet står det to Norgesglass i forskjellige størrelser til saltstenger..og en glasskrukke
til peanøtter....
(av en eller annen grunn så glemmer vi fort hva vi har av snadder når
det ligger på bunnen i ei skuff) :)))
Har også et par zinkpotter til te da jeg plutselig kom på at
vannkokeren kunne få en ny plass på kjøkkenet ( til høyre utenfor bilde):)))

 

Og i denne zinkboksen har jeg poser med rett i koppen:)))))))
I kokebokstativet har jeg et interiørblad:) og et skilt med oppskrift
på eplekake:)))
I kurven som står i vinduskarmen oppbevarer jeg de små leirpottene og
helt til høyre har jeg en gammel Pernille vekt pyntet med telys
og et par tørket hortensia...

 

Kaffehjørnet mitt:o))))
Nå skal det nevnes at jeg er ei skikkelig kaffekjerring...så jeg har kaffetrakter
i tillegg:)))))
På "sølvbrettet" har jeg passelig store og knallfine kopper fra Kid, et Norgesglass
med kaffebønner, et hapåglass med kaffeskjeer, telys i ei sandkakeform og
"melkeflaske" med sukker:))

 

Murveggen mellom skapene er det nå 4 år siden jeg murte opp og den er nesten
like fin - dvs noe av betongen har løsnet litt nederst mot benkeplata 
som skjedde en dag jeg slo løs på en trykknapp
 som skulle på et putetrekk...med hammer:o))))
Glemte at det ville "jome" i veggene:)

Når jeg støpte opp veggen brukte jeg hønsenetting som armering - 
kjempegreit og når jeg var ferdig passet jeg på å signere
murveggen " Janne 2010 "brukte en strikkepinne som "penn":)))

Telyskurven dukket opp innerst i hjørneskapet...men nå står den
og pynter opp på kjøkkenbenken.)))
Den er laget av ei ny gulvfille:o)
Brettet den i to og sydde den sammen - så fikk den litt blonder rundt
til slutt:)))

 

Nå gleder jeg meg virkelig helt villt til jeg får dette i hus:))
Ideen om å fornye seg litt startet når jeg vasket og gnikket rundt
oppvaskkummen...
Noen "klumper" med lim var kul umulig å få helt bort, og da slo tanken meg
at vi egentlig ikke trenger en sååå stor vask..med en liten tilleggs vask ved
siden av og et mini mini skjærebrett og så det store oppvaskbrettet..
Nei kun en vask er nok som den på bilde over:))))
Tror den gamle vasken skal få bli med på hyttetur.....:)

Med ny vask så er det fort gjort å "måtte ha" ny kran:))))
og ny benkeplate og nye barkrakker og ei nusselig hylle på veggen:o))))

Benkeplate har vi snakket om ei stund, så når jeg kom med alle mine
nye påfund - var mannen helt enig:)
Selve kjøkkeninnredningen kjøpte vi for 28 år siden og den er nesten 
som ny fremdeles:))
Den heter forresten Lise Mette og er dansk:)

Må nok ha nye knotter også..har funnet de til skuffene men 
jeg sliter litt med å finne de riktige til skapdørene....
- er jo greie nok de som er, men..........:o))))

Vel, vel..
Kan dere ha en fin kveld, og en nydelig ny uke?

7 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så masse herleg du skriv om!
Og dei brøda, mmm..
Fekk lyst å bake :-)
Ha fin ny veke og takk for inspirasjon!!!!

Lisbet sa...

DU skrive så masse flott og legger ut mange flotte bilder til inspirasjon for oss andre. Moro med kjøkkeninnredningen. Min mor har også den men i Eik den ble satt opp i 1989, så er noen år gammel. Ha en flott ny uke. gleder meg til fler bilder fra de.

Bestemors gamle laken sa...

Du di brødene dine såg bare helt nydelige ut:)
må prøves en dag.

Ei fin uke ønskes deg og dine.

Klem Gerd Kr.

loftkroken sa...

Så kos innlegg Janne,gleder meg å se forandringene, det blir knall bra :)
Brødene dine ser veeeldig fristende,mmmm nam

Gode klemmer til deg

Guro Eriksen sa...

Du altså. Så kreativ med alt du gjør ;)

Hvite Blonder og Myke Karameller sa...

Du driftige dame :)
Når jeg spiser noe, så spiser jeg alltid det beste til slutt :)
Sånn er det med bloggen din, jeg kikker innom de andre først og så koser jeg meg med din til slutt :))
Du er bare så kreativ og drifttig, og med en mann som spiller på lag med deg så må dere være det perfekte teamet !!

Jeg lurer på disse leirkrukkene dine som du har laget disse brødene dine i, hvor har du kjøpt disse og hvor store er de egentlig ??
Jeg såg for meg sånn blomsterpottestørrelse til å ha i vinduskarmen, men når jeg las at du hadde 16 stk av 1 kg mel, så ble jeg litt betenkt :)))
Tipper det ikke hadde vært behov for suppe ved siden av da gitt :)))

Peace putetrekkene er hentet frem her hos meg nå, så da kan bare høsten komme :)

Stor klem fra Heidi

Elin sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Legg vår Widget og bloggen din vil bli vist på vår topp liste!


Ha en fin dag!


Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...