søndag 21. desember 2014

Naturlig og hvit jul:))))

 

For noen dager siden fant jeg igjen julestemningen:o))))
- så nå har vi hatt "full jul" siden tirsdag og jeg har pyntet i hvitt, sølv
og ellers mye av det naturlige..

Pakkene under treet er hvitmalte tomme esker med sølvbånd:)
de skal brukes til å oppbevare julekulene i etterpå...da jeg i år fikk
kjøpt meg en veldig god del med ekstra hvite og sølvkuler:)))
" Tassen" sitter og ser etter om det er noe pakke til han....i fjor
pakket jeg inn tørfòr i pakke til kattene:)))

 

Det lille naturlige juletreet har fått glassprismer på seg i år:))
Dette laget jeg for 2 år siden av pinner som jeg saget i passelige
lengder og boret hull for så å tre de ned på en blomsterpinne..
I blomsterpotta har jeg småstein/singel for å støtte opp treet og skjult
steinene ved å legge mose over:)
På greinene har jeg penslet på litt eggehvite og strødd på litt sukker:))
så det ligner på snø - og slik har det stått i 2 år og like fint:))

 Til venstre skimtes en moseball som også er et par år gammel....den
lagde jeg av en "ball" med avis som jeg festet mose rundt ved hjelp
av en ståltråd på rull:)

 

Den gode gamle nissefar er på plass i yttergangen:))
Jeg er vel egentlig ikke noe glad i nisser, men denne er jo bare flott:o))
Hvit og fin som den er:))
I lyslykta på gulvet har jeg lagt i ei lysslynge og plukket inn litt
thuja fra haven....Trestokken nissen står ved er en stumtjener, så da
er det bedre med ei lysslynge enn kubbelys i lykta:))

 

På benken i ytterganga har jeg et juletre av hønsenetting...
Det lages enkelt ved å rulle litt hønsenetting og samle det i toppen..
Så har jeg lirket inn litt her og der ei lysslynge og limt på
små biter med sølvpapir og mose.
Nederst har jeg tvinnet rundt grein fra bjørk eller eføy - husker
ikke helt for denne er også noen år gammel:)))

 

I går hadde vi sønner og svigerdøtre på middag og menyen var
ribbe og svinekam med fløtesaus - sååå deilig!:)

Jeg liker å pynte å dille rundt om i huset, men på bordet er det
maten som er fokuset, så der er det pyntet helt enkelt og naturlig:)))

Spisebrikkene er avklipp fra noe striestoff fra Jula...hadde planer om å sy
en sekk til julepakkene - men med for lite stoff ble 
det spisebrikker i steden:))
"løperen" på midten er også fra Jula - som sikkert er beregnet til
noe havebruk:))
3 lysglass med heklet trekk av hamptau og litt kongler rundt:)

 

Serviettringene har jeg også heklet av hamptau...og under ligger
det en liten grankvist fra haven:))
 - det er jo tross alt jul snart:o)))

 

Mens ribba sto i ovnen hadde jeg god tid til å dille litt utvendig:))
Så de gamle skøytene mine som har hengt inne fikk komme ut
sammen med et par grankvister:))
Lysglasset (hapå) ser ut som islykt - den laget jeg for et par
år siden av eggehvite og sukker - og like fin enda;)

 

Fakkelbokser ble tent i går og de står i en nyklippet stor metallboks:)
Dette tipset så jeg på TV4 - jul med Ernst her om dagen..
men boksen skulle ha vært litt større - nå ble den innvendige
metallfargen fort sotet..
Jeg brukte ei blikksaks når jeg klippet..

 

Ellers så har jeg fått bakt en del........men bare 2 sorter:))))
Havreflarn og vaniljedrømmer..
Noen mener dette er sandnøtter, men det er "stor" forskjell...
Dvs. i vaniljedrømmene skal det i min oppskrift 2 ss vaniljesukker -
på nett har jeg sett oppskrift med 4 ss....
Sandnøttene skal bare ha 1 eller 2 ts vaniljesukker - så det er ganske
stor forkjell da:o)))) - ellers er ingrediensene like:)

 

Hadde også planer om å lage pepperkaker.........så formene var funnet frem...men
plutselig fant jeg ut at småfuglene måtte ha noe ekstra "julesnop":))
Lagde to brett med forskjellige figurer til småfuglene pluss ei
stor rund "kake":))

Dette laget jeg av delfiafett og usaltet smør som jeg smeltet...så hadde jeg
oppi solsikkefrø, brødsmuler, havregryn og litt potetrester:)
Nå ligger dette kaldt - så får jeg se i morgen om jeg får det greit
ut av formene....

Huff, dette ble mye bilder..men men, slik er det av og til når en først
får satt seg ned med dataen:o))

ØNSKER DERE ALLE NYDELIGE FØRJULSDAGER !! 

 

OG EN RIKTIG GOD JUL!

 

 


9 kommentarer:

Gunn sa...

Så flott juletreet ditt er:-)nydelig pynta bord:-)Ønsker deg og dine en strålende jul:-)

Den kreative kroken sa...

Hei Janne,

du har gjort det utrolig koselig til jul :-) Får alltid ideer når jeg titter innom her. Det juletreet av hønsenetting MÅ jeg bare prøve å lage. Tusen takk for pakken jeg fikk i posten. Flotte ting :-)Ønsker deg og dine en fredfull julefeiring.
Klem fra Sølvi

Guro Eriksen sa...

Det gjør ingenting med mye bilder syns jeg! Du lager så mye fint :)
Det ser ut som dere har en koselig jul.

Med ønske om en riktig så koselig jul til deg og dine fra meg :)

Petrine ~ Nederst i havna sa...

Så koselig!
Og så flott juletre du har.
Hos meg er det ikke jul uten litt rødt, men jammen er det fint med hvitt også :)
God jul ♥

PS: Har bloggbutikken din blitt hacket? :/

Villmarkstausa sa...

Så koselig hos deg. God jul.
Klem Ingun

Lisbeth sa...

Så mange herlige bilder :) Nå kom jeg også endelig i julestemning ;) God jul til deg og dine :) Klem

Mellom Himmel og Jordbær sa...

For et fantastisk julehus du har pyntet :) Ønsker deg og dine en flott julehøytid!
Julehilsen fra Anette

Lonni´s Verden sa...

Så mange fine og flotte idéer som altid fra din side.
En rigtig glædelig jul til dig og dine kære Janne

loftkroken sa...

Som jeg koset meg, masse flotte bilder og masse flott tekst til :D Du finner på så mye som ingen har tenkt på før, flinka :)))))

Godt nyttår skjønne deg ♥●•٠·˙


Ps.Vimpelrekken henger så flott på speilet mitt ♥●•٠·˙

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...