tirsdag 6. januar 2015

" Telysproduksjon":)

 

I dag har jeg laget meg telys i en nydelig blåfarge med liljekonvallduft:))
( den mørke blåfargen på stearinen har jeg just hellt oppi og får samme farge
som de lyse når den er stivnet)
 
Formen som jeg brukte til disse er et plastbrett som det har vært
danske egg oppi:o)))
Kjempegrei størrelse om en skal lage små telys....

Jeg gjemmer på rester av vanlige stearinlys og kubbelys som kan være kjekt
å ha når lyslaging-lysten melder seg:))

 

Avlange sandkakeformer er også greie å bruke til telys..
..og de løsnet veldig greit fra formen etterpå:)

 

Veken som ble brukt er fra noen andre telys:))))
Bare å vippe den ut og den kommer ferdig med "fot":)
Resten av telyset eller stearinen skal jeg smelte og fargelegge og lage
nytt "stort" lys (har jo en del uten veke nå) :))))
Metallformen fra telyset skal jeg klippe opp til en blomst eller no
og bruke som pynt på lyset.... tenket jeg:)...

 

Det er mye som kan fungere som former til telys...og når jeg fikk se
blåfargen som kom frem etter de hadde stivnet - tenkte jeg på
sjø og hav....og tenk å tøft det hadde vært å lage slike
i et blåskjell eller 10:o)))
Og pynte bordet med drivved og fiskegarn en nydelig sommerkveld:))
Huff, lengter jeg etter sommeren mon tro:))

 

Her testes kvaliteten og brennetid:)))) og de duftet herlig og
brandt i 4 timer:)

Nå blir det tv titting resten av kvelden...har satt 
div.program på innspilling - til jeg blir klar for sofa og beina på bordet:o))

Ønsker dere alle en fin kveld!
 

11 kommentarer:

Gunn sa...

Hei på deg og godt nyttår, så mange fine lys du har laget:-)

Anne sa...

Supert !
Kjempefine lys .
Ryddet i dag i lysstumpene mine og ..en bærepose full.
Så da er det jo bare å sette i gang !
Ha en fin dag !
Klem fra Annee

Tovepia sa...

Flott eksempel på gjenbruk!
Jeg begynte å samle lysstumper selv en gang med dette for øyet, men jeg ga dessverre opp..
nyt kvelden:)

Fru R. sa...

Heia. Ja jeg følger fortsattmed deg 😀. Imponert over ideene dine. Smeltet og lys 1 gang, men det ble ikke noe mer av det.

Janne i Fagerlia sa...

Du er et oppkomme av kreative krumspring. Likte utrolig godt lysene med blått i :)

Lisbeth sa...

Det er gøy å lage lys! Det skjer at jeg også gjør. Så lurt å spare på den plastpakka til eggene, takk for tipset :) Ha en fin kveld!

Christine Seljelid sa...

Så mye kreativt og flott du har rukket å lage i det nye året da!
Blir stadig imponert over kreativiteten din.

Ha en flott onsdag videre.
Klem fra Christine

Refleksjon på livsvegen sa...

Flink og kreativ!
Lengtar etter våren eg også. Godt når dagane vert lengre og lengre for kvar dag som går ;-)

God helg!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei og godt nyttår. Takk for hilsen! Her ble blogging lagt vekk og nesten glemt. Så nå var det godt å komme i gang.

Veldig god idé du viser. Har samlet på masse stumper og ble inspirert til å gjøre noe med dem. Blåskjell var også et godt tips. Og danskene har plastpakke til egg. Det skulle jeg fått tak i:-)

Ha en riktig god helg.

Klem fra Hjørdis

Huldra sa...

Så fine lys. Der inspirerte du ordentlig, for det så jo enkelt og greit ut det faktisk. Takk for både tipset og de flotte bildene du deler :)

Lenes blogg sa...

Så fine! Jeg drev tidligere mye med lysstøping, og testet også å lage t-lys. Har alt utstyret lagret i boden, men blir ikke så ofte jeg tar det frem lenger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...