søndag 13. desember 2015

Seigemenner og mintkuler....

 

Ja, her fortsetter godsakene for fullt:)) 
æ jo såååå godt:o)

Oppskriften på seigemenner er også en jeg har fra ungdomskolen og er
knallgod!:)

Planen min var å trykke ut hjerter denne gang i steden for å klippe 
opp, men...........fant fort ut at formene jeg hadde var alt for store:o)

 

.....så det ble bare to store og resten klippet jeg opp:))

Min oppskrift er slik:

2 1/2 dl vann
1 kg sukker
Dette kokes til sukkeret er oppløst
1 1/2 dl kaldt vann
100 g gelantinpulver
Dette røres sammen og blandes så med den varme sukker røra.
Ha så i
2 ts ananasessens/bringebæressens
2 ts sitronsyre
konditorfarge
Helles over i form ca 30 x 40cm med bakepapir i
Skal stå til neste dag før en klipper opp opp og drysses med sukker...

 

Lagde også en porsjon til med karameller for de forsvinner fort fort:o))

 

1. ladning med mintkuler...
Noen trykket jeg ned med gaffel..men ble fort lei av det hihihihi -det
enkle er tydeligvis det beste i dette tilfelle også:)))

 

2.porsjon mintkuler ble lilla:))

Oppskriften er superenkel!:

1 pk melis + et par never til...
2 eggehviter
3 - 4 dråper peppermynteolje

Rør sammen eggehvitene med melisen til det blir en grei deig
til å få trillet kuler av..
Drypp noen dråper peppermynteolje i underveis...
Ferdig:o)

Eller det å trille ut kuler tar litt lang tid - blir ca 1 brett og
det brettet skal stå å tørke en god stund før mintkulene legges i tett boks.
Planen er hver gang og smelte sjokolade som jeg skal dyppe kulene i, men
de blir spist opp før jeg rekker det hihihi..

 

..........men i dag lagde jeg en porsjon til uten konditorfarge for disse skal få
sjokoladetrekk på seg til kvelden:))))

 

I går på handleturen "ramlet" jeg over familieribbe til 23,- pr kg, så da måtte
jeg jo ha med et par som veide ca 3 kg hver:)
Og idag har jeg laget 2 store brødformer med julesylte:o)))
Her ligger de til press med 5 kg vekter over seg - blir spent i morra å se
om det blir like vellykket som 1. gang:)

 

Småfuglene storkoser seg også med godsaker:)))

Øsnker alle en fin 3.søndag i advent og en god ny uke!
 

3 kommentarer:

Birgitte sa...

Så mye godt du lager til jul da! Den oppskrifta på seigmenn så fristende ut, den tror jeg må prøves. Takk for at du deler :)

edny sine puslerier sa...

Så mye fristende det var her da! Tror ingen lider nød med deg;)

Edny sine puslerier sa...

Så mye fristende det var her da! Tror ingen lider nød med deg;

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...