søndag 7. februar 2016

Sjokoladefondant, prinsessekake og baguetter m/reker fra havet:)))))

 

Hei å hoppsann:)

Denne helga har jeg bakt og bakt og storkosa meg i kjøkkenet...)
Fredag lagde jeg baguetter og mens deigen sto til heving tok jeg meg
en spasertur til butikken i håp om å finne ferske reker..

Rekene fant jeg..........og med TV2`s matkontroll friskt i minne - kan jeg
godt skjønne at det står " fisket i havet " på etiketten :o)))))

 

Oppskriften på slike tar jeg helt på gefylen og tenker at det er
som en pizzadeig.....som jeg lager av:

Mel (ca 7 -8 dl )
Gjær
Vann
Salt
Olje
:)))

Mel, tørgjær og salt i bollen
et par glugg glugg av olje (2 - 3 ss)
så en dæsj med lunket vann (2 dl)
Elter i vei og fyller på med små dæsjer vann ( 1 - 2 dl ) etterhvert..
Når deigen har samlet seg godt sammen - elter jeg enda mere og mere..
Så settes den til heving...ca 40 - 50 min.
Jeg fikk trillet ut 4 lange baguetter og etterhevet disse 30 min.
Så stekte jeg disse på 225* i 20-25 min.

Når de hadde fått kjølt seg ei stund delte jeg de i to på tvers slik at jeg
fikk 8 stk og fylte de opp
med ekte ræger - fisket i havet:)))))

 

Lørdag hadde jeg fremdeles bakekløe.........så da startet jeg med å lage
store rundstykker med samme ingredienser men byttet ut vann med melk
og tilsatte også en del sukker:o))

Sveitisk bondebrød (2 stk ) lagde jeg etterpå - oppskriften fant jeg på 
Tine.no og de ble såååå gode!

Etterpå fikk jeg lyst på noe mer søtt................:o))))))
så da lagde jeg Prinsessekake - oppskriften på denne er fra

Mens den sto til avkjøling "ramlet" jeg på ei oppskrift på
sjokoladefondant....
Var i tvil om jeg turde gi meg i vei på dette...da jeg har sett forskjellige
"kokker" på tv som har slitt litt...
men nyskjerrigheten tok overhånd:o))))

 

Åh hjelpe meg, sååå sinsykt godt!!!!
Hadde ikke jordbær så jeg skjærte opp små søte og røde 
eplebiter til pynt:o))) og drysset over litt melis...
Oppskriften er også fra tine.no

ØNSKER DERE ALLE EN FIN SØNDAGSKVELD
OG GOD NY UKE !!
 

2 kommentarer:

Birgitte sa...

Dette var litt av en bakedag! For noen fristende bilder! Sjokoladefondant er helt fantastisk godt :D

Anonym sa...

Jeg tror du kan alt��. Vennlig hilsen Elsie på kid.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...