onsdag 8. juni 2016

Jordbærplanter i tønne og pall - tomatskiver blir nye planter....

 

Hei å hallo ( håper dere husker meg igjen:o))))))

Skjønner ikke hvor tiden blir av........men nå har jeg endelig fått
satt meg ned her ved dataen og tenkte å vise dere noe av det jeg har
gjort siden sist...

I fjor plantet jeg to jordbærplanter i europallene (har montert to stk og satt på hjul)
det ble vellykket så i år ble det 6 stk til her:)
Lagde ny "benkeplate" av sånn strø som byggeforetningene har mellom
materialer..(de er gratis )

På kabeltrommelen står en stor cosmos plante - eller jeg regner med
at den blir stor hihihi - på frøpakka står det at de blir 80 cm:))

 

Jeg sådde hele pakka, så nå har jeg cosmos på alle terrassene......
Ca 2 mnd tok det fra frøet kom i jord til den første blomst viste seg.
Denne har jeg i en zinkbalje ved hagedammen:)

 

Dette var en test som jeg egentlig ikke hadde noe tro på...................men
jeg fikk ca 60 planter av 3 skiver med tomat. 
La 3 skiver i jord og strødde litt ekstra jord over....etter få dager
begynte det å spire:))))
Har gitt bort en del - fyllt opp drivhuset med en del og resten
plantet jeg rundt omkring på terrassene:)
 I dag så jeg den første blomsterknupp på en av de i drivhuset:))

 

I påska takket varmtvannstanken for seg..........og siden da har den
stått på vent.. Det første jeg tenkte med denne var å lage en
stor grill...men "alle" gjør jo det...og da mannen nevnte noe om at det
kunne bli ett eller annet til blomster, plinget idèen inn med å lage
ei jordbærtønne inn:))))

Mannen har en plasmabrenner så det å skjære i denne var nesten som å 
skjære i smør:))))
Han skjærte bare av halve toppen for da blir det litt i le for nordavinden:)

 

..............så tegnet jeg opp hvor jeg ville ha hullene (18 stk ;))
...og mannen tok seg av resten..
Mens han gjorde det så boret jeg hull i et plastrør som står i midten av tønna
og fungerer som selvvanning..

 

I går ble jeg ferdig med plantingen...
Kjøpte 12 nye jordbærplanter under tvil...for de var ikke fine - tror
de må ha godt for "lut og kaldt vann" i gartneriet..
For å få tettet alle hullene og toppen - flyttet jeg opp noen planter jeg
hadde nede i hagen..så får jeg se hvordan det vil gå..
Noen blomstrer og noen har begynt å få bær.:))

 

Det blir mye hagearbeid for tida....og nå som vi har sommer for fullt her
blir noe av arbeidet satt til kvelden når sola forsvinner fra hagen.....MEN
da er det nesten umulig å jobbe pga knotten som kommer i full styrke...

Jeg så et tips på nett om å fylle en metallboks med kongler - ha på litt
tennveske - la det trekke inn litt og tenn på...
I gårkveld ble det testet og
DET VIRKET ! ;))))))

( i dag har vi hatt skikkelig vind her, og med et furutre i hagen.....
har jeg fyllt opp ei hel bøtte med kongler):))

 

Lagde ny header i dag:)
Bildet viser veranda/terrasse mot sør øst...
som vi skjeldent bruker så her er det blitt kjøkkenhage med
salat, dill, sukkerert, tomat, bringebær, poteter, plommetre m.m.:o))))


Vell vell, ønsker dere alle som finner veien inn hit en
nydelig uke!:)

3 kommentarer:

Lisbeth sa...

Du kan det med å gjøre det koselig rundt deg :) Så smart med tomatene, det skal jeg prøve en gang :) Lurt å lage jordbærtønne istedet for grill, forhåpentligvis slipper du snegler som spiser på plantene når de er så høyt oppe :) Fin dag til deg:)

Caroline sa...

Så mye spennende du finne på:)
Gøy å se alt du lager:)
Ønsker deg fortsatt fine sommerdager!
Klem Caroline

Ann-Jorun Nordgård sa...

Mange smarte ideer du har delt. Tusen takk
Ønsker deg en riktig god helg:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...