søndag 28. august 2016

Hjemmelagde blomsterpotter i sement på (nesten) 1,2,3,;)

 

Hei å hå !:))

Her om dagen så den fineste blomsterpotten i hagen dagens lys:o))
Den er laget i betong og formene jeg brukte er sånn murerbøtter på 
65 liter (ytterst) og 40 liter inni.

 

Startet med å olje de godt inn i vanlig billig matolje:)
Så fant jeg frem noen korker som jeg satt i bunnen der jeg ville ha hullene..

Blandet sement til en passelig flytende deig;) og fylte i bunnen til
toppen av korken ( ca 4cm )
Så oppi med den andre bøtta som ble oljet utvendig og fylte den med
pukk, bremseskiver og vann for å få en skikkelig tyngde på dette;)

Sementblandingen ble helt oppi rundt kanten ved hjelp av et feiebrett hihihi;)
Det er ganske smalt rundt kanten så en må være tålmodig - noe
jeg mangler så da er det godt å ha en mann som 
er ekstremt tålmodig;))))

 

Herligheten sto og tørket ca et døgn før en forsiktig fjernet den innerste bøtta..
Så ble den andre snudd på hue og etter litt lirking løsnet den ytterste
bøtta.......
Korkene hadde forskjøvet seg noe men var synlige, så mannen 
boret opp hullene der korkene sto:)

 

Jeg ble sååååå fornøyd så mannen måtte ganske fort igang med en til :o))))
Har plantet / flyttet to klatreroser til pottene som jeg håper
vil overleve vinteren på nytt hjemsted;)
Måtte spe på med litt lyng og eføy også nå i høst så får jeg se
til våren hva som skjer videre her:o))

Avlastningsbenken med jordbær ble flyttet for å få plass til denne
nye hageportalen..........

 

Og over denne ville jeg ha en stor bue av et eller annet.........
Mannen som har "alt" ordnet det ganske fort - et hvitt plastrør:) Det
malte jeg i sort så ble det så fint atte:o))
På hver side hadde jeg en plan om sement potter, men har ikke funnet de
riktige formene enda - så disse i plast for duge en stund...
har plantet Humle så her blir det vel en grønn vegg etterhvert:o)

Tror fuglene også må få noe i sement..........

 

Et nytt fuglebad kansje:o)))
Det de har nå er noe lite så det er bare plass til en av gangen her:o)))

Nå som sommeren er nesten over blir det nok mer tid til bloggen....jeg har vært
høyt og lavt i sommer - styrt og stelt i drivhus og hage...
vi har også vært 4 uker på hytta...........og i uke nr.2 fikk jeg brist/brudd i
et ribbein - så den ferien ble dritt kjedelig....
- selv om jeg fikk gjort noe bare på trass og litt tårer:o)))

Nå er det i overkant av 4 uker siden, så nå kan jeg begynne å leve normalt igjen
uten paralgin forte:o)))

Vell vell, da er jeg plutselig innom igjen her:)
Nå må jeg ta meg en lang tur rundt i blogglandia og se hva dere har gjort siden sist..
Vi blogges!:)

2 kommentarer:

Christina Mari sa...

Så fine krukker ! De var skikkelig fine .
Huff,håper du er mye bedre nå.
Ha en fin søndag .
Klem Christina

Ein Dekoherzal in den Bergen sa...

SCHAUT SUPER AUS;;;
das muss ich auch mal ausprobieren,,,,

wünsche noch einen schönen TAG
bis bald die BIRGIT aus TIROL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...