mandag 20. mars 2017

Insektshotell og trekasse til hagebruk:))

 

I dag har jeg laget et nytt insektshotell.......har jo en del av slike nå
både her hjemme og på hytta, men de er jo sååå fine:)
( og det er det tydelig andre også som synes da jeg oppdaget at noen
hadde stålet bilder og lagt de ut som om det var sine)

 

Materialene jeg brukte er gratis fra Byggmax:)
dvs at det er lister som ligger mellom plankene i stabler i byggevarehusene..
og de blir kastet...

Nå er det ekstra gøy å "snekre" sammen småting etter jeg fikk meg ny
stiftepistol.....

 

Denne har seks i en:))
3 forskjellige vanlig stifter, 1 til ledningstifter, og 2 typer spiker:)
Før så måtte jeg bore hull og bruke små skruer -noe som var en del arbeid..
Nå limer jeg først, så smeller jeg i mini-spiker:)))
fort gjort:o))

 

Når jeg startet på dette hotellet var jeg egentlig helt blank på hvordan
det ville se ut når det ble ferdig...så etter litt funderinger fant jeg ut
at jeg ville bruke serviett innerst:))
Planen derfra var å bare pynt litt, men det tok jo fort helt av:o))))

 

Jeg har også kjøpt en annen type netting - før brukte jeg hønsenetting
men denne var mye mye bedre - rette og fine kanter:)))
Når jeg skulle bore hull i de runde trestykkene som bare er 3cm tykke, tok
jeg å festet sort tape rundt boret på 2,5 cm inn
for da ser jeg når jeg må stoppe før det
går i gjennom:))
Ellers har jeg fylt hotellet opp med kongler, strå, lava fra furutrær
litt bark og kvister..

 

Det går jo fort mot sommer....så kansje jeg får nye hotellgjester da:))

 

Lagde også ei trekasse som jeg kan ha når jeg skal ut i haven
eller drivhuset og høste inn f.eks tomater, agurk, salat m.m..)

Her har jeg også brukt lister fra Byggmax bare at disse er trykkimprignerte..
Listene er 103mm lange, så da delte jeg dette på 4 til kortsidene og langsidene
delte jeg på to..

Saget også to stk som jeg har på tvers nedi og med netting som dekker
hele det midterste rommet - vet ikke hvorfor men det så fint ut dette :o)))

Så lagde jeg en tekst på dataen, printet det ut speilvendt og
limte det på øverst på kassen...

 

Jeg beiset den i værbitt tre og fant tilfeldigvis to tøffe håndtak:))
Disse ble skrudd fast med skruer som var akkurat litt for lange, så derfor
ble det litt hamptau på innsiden:))))

 

Var litt for kjapp når jeg skulle fjerne papiret med teksten, så litt av
teksten forsvant...men den ser jo bare litt mer slitt ut da hahaha:))

Jeg har enda noen lister på lur, så kansje det dukker opp
flere småprosjekter:))

ØNSKER ALLE SOM ER INNOM EN FLOTT KVELD!
 

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...