lørdag 22. april 2017

Tips til pallekarmer og planteskilt.....

 

Hei å hå!:)

Nå blir det mye hage - drivhus arbeid...og idèene strømmer på:)))
Planteskilt har jeg laget av div. ting, men nå tror jeg at jeg har kommet på
"det enkle er ofte det beste":)

 

Her for noen dager siden lagde jeg tekst på dataen - printet ut og laminerte for
så å klippe til et skilt...........greit når en bare har 10-15 planter å merke, men når en
begynner å få drøssevis av disse småttisene i forskjellige utgaver, så ble det
enklere med en plastskje:))))

Kjøpte et par pk med 50 stk i hver pk til 9,90 og skrev plantenavnet på med
vannfast tusj:)) enkelt, billig og fort gjort.o)

 

Det er kansje ikke så fint, men når en er i full gang med såingen så er det
greit å ha planteskiltene i nærheten og notere etterhvert:))
Når plantene/grønnsakene vokser til og skal flytte ut, så blir det kansje
"andre boller" av skilt:))))

Jeg har mange pallekarmer som venter på leieboere:))

 

På den ene verandaen har jeg klargjort en kasse for forskjellige salater - tror jeg:)))
Har ikke helt bestemt meg enda, men tror det må bli noe som en kan hente inn
"fort og galt" når en skal spise inne:)))

Kulda vil liksom ikke helt slippe taket enda, så da trengs det litt beskyttelse
for vær og vind i pallekarmen......
Jeg hadde liggende noen liftgardiner som sønnen byttet ut når han kjøpte
leilighet.......de var jo egentlig stygge, men tenkte jeg kunne få brukt de til
ett eller annet..........
og nå fikk jeg en idè om hva jeg kunne bruke de metallstengene som lå inni til:))

De passet perfekt til å bøye over pallekarmen.......:))))

 

............Og når det var gjort fant jeg frem pakken med fiberduken, klippet til
og sydde strikk rundt:))
Ikke helt enkelt å vite hvor mye en må dra i strikken, men det ble ikke så
helt galt igrunn:)))
En kan jo få kjøt dette ferdig, men siden jeg hadde både fiberduk og strikk
liggende, så tar man hva man har:o)))
Denne pallekarmen står ved grillbua/hagestua, så her har jeg planer om å ha
mais, tomater, timian, gressløk og sitronmelisse:)

 

De bøylene jeg hadde liggene fra gardinene visste jeg ikke om ville passe, så
jeg kjøpte et par i tilfelle:)))
Men trekket er jeg veldig fornøyd med:o))))

Har ikke hatt noe problem med snegler på verandaen..........men i drivhuset og hage
har jeg sett noen stk, så her om dagen fant jeg frem patentbåndet:)))

 

Sneglene liker ikke de skarpe kantene...så på pallekarmene i drivhuset har jeg skrudd
på patentbånd rundt kantene....det koster bare 4,50 for meteren så det blir en
billig fornøyelse - om det virker da:)))))
Sneglekant kan en også få kjøpt ferdig til karmer, men om en lager karmene selv
i forskjellige mål, så er det griet med patentbånd som en kan klippe til
som en vil :o)))

 

Ellers så gror det for fult i spirekassene......snart tid for prikling:)
På disse kassene har jeg printet ut bilde med navn og laminert de, men når
de skal på flyttfot, så har jeg plastskjeer og tusj klar:o)

Kulda slipper ikke helt taket nei, så i dag har jeg vært å kjøpt
meg et par "kuvøser":)))))
Den ene er montert i drivhuset og har plass til 12 såbrett - youuuhuuu:o)))

- kjøpte også litt mer frø, så nå skal jeg ned på planterommet og så 
litt snadder:)))

Ha en fin fin lørdagskveld dere som finner veien inn her!:)

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...